tisdag, februari 13, 2007

Heja Maria!

Heja Maria med det omöjliga efternamnet som precis tog silver i storslalom!

Idag har jag varit hos doktorn för min migrän.
- Hej jag heter X och jag är läkare. Varsågod.
- Hej, hej, jag heter Malena. Varsågod?
- Vill du berätta för mig varför du är här?
- Eh, jo det vill jag ju förstås... Jag har migrän och jag tycker inte att medicinen fungerar så bra längre.
- Hur vet du att det är migrän?
- Jag träffade en neurolog 1992 som ställde den diagnosen.
- Men det kanske är vanlig huvudvärk?
- Ja alltså, jag har vanlig huvudvärk också. Men jag känner skillnad på migrän och vanlig huvudvärk.
- Det står inget i datorn om att du har migrän.
- Ehh.. Nähä?

Man får vara mycket doktor själv när man söker för något så "diffust" som migrän. Man får argumentera för att få hjälp och medicin. Jag fick inget nytt recept för hon ville avvakta de prover som togs. Vilket förvisso är bra. Hon ville se om jag hade några "patologiska värden".

In på lab där det såklart sitter en sjuksköterskestudent.
- Är det ok om hon sticker dig? frågar översköterskan. Hon går tredje året och är jätteduktig på att sticka.
- Ja visst får du det, svarar storsinta och pedagogiska Malena.
- Oj, det verkar lite svårt det här...
- Aha?
- Det kommer inte fram något kärl hur mycket jag än stasar. Är det ok att jag försöker sticka här?
- Eh, jo det är det väl.
- Oj, det var verkligen svårt det här (nu lutar sig översköterskan fram och klappar mig i armvecket)
- Ja, det var inte mycket till kärl där, säger översköterskan. Försök längre upp.
- Jag provar här då istället. Är det ok om jag försöker igen?
- Joo, det är det. Väl.
- Nä, jag ger upp, jag kan inte, du får göra det.
- Ok, ja det här var svårt, säger översköterskan men lyckas ändå får dit nålen.
- Ja det gick ju bra till slut, ler jag lagom obekväm.
- Men ojdå, nu slutar det visst att rinna här... Jag måste rucka lite på nålen för att få igång blodet igen.
- Uhmm.
- Nuså, säger hon samtidigt som hon ruckar på nålen. Nu är det klart.

Jag gick därifrån med en öm arm och utan medicin. Jag kunde gjort något roligare för den hundringen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Men fy vad otrevligt :( Du kunde väl fått ngn medicin sålänge.. tills proverna är klara. Sen när dm fått proverna kan man ju börja komma fram till andra hjälpmedel, om det går.
Hoppas att du snart får ngt som hjälper iaf. :)