tisdag, oktober 24, 2006

Filmer

Skrev ett inlägg hos Vickan om filmtips och blev inspirerad att göra ett eget filminlägg.
Joakim har alltid haft ett stort filmintresse. Innan jag träffade honom tittade jag inte så mycket på film. Nu gör jag det desto mer och det är ju en synnerligen trevlig hobby. Vi har bio hemma, dvs vi har ett rum som är inrett som en bio med mörkröda väggar, grå heltäckningsmatta på golvet och sköna sittplatser. Filmen ses via projektor på stor filmduk.

Jag har en stor förkärlek till verklighetsbaserade filmer. Gärna byggda på sporthistorier. Jag är kräsen när det gäller filmer och vill se filmer som berör. Givetvis måste de inte vara byggda på verklighet. Några exempel på "vanliga" fiktiva filmer jag gillar är:
Tolken - thriller med Sean Penn och Nicole Kidman
Braveheart - stor film med Mel Gibson
The Negotiator - thriller med Samuel L Jackson
Star Wars - suveräna allihopa även om de tre första (alltså del 4, 5 och 6) är vassast!
Inside man - överraskande thriller med Denzel Washington
Top gun - det går ju inte att inte gilla en sådan gammal goding :-)
Så som i himmelen - svensk film med suveräne Michael Nyqvist

Verklighetsbaserade sportfilmer:
Coach Carter - basketfilm med Samuel L Jackson
Glory Road - basketfilm med Josh Lucas
The world´s fastest indian - Anthony Hopkins gör en makalös rolltolkning
Remember the Titans - Denzel Washington i en film om amerikansk fotboll och rasmotsättningar
Cinderella man - Russell Crowe som boxaren James Braddock

Verklighetsbaserade filmer:
Beautiful mind - Russell Crowe igen i en film om Nobelpristagaren John Nash
The Hurricane - Denzel Washington i en mycket gripande film om Rubin "Hurricane" Carter som oskyldig döms för mord
Flight 93 - filmen om det fjärde planet på 9/11. Det finns ytterligare en film om det fjärde planet som heter United 93. Den är ok men jag gillade Flight 93 mycket bättre. Den är mer känslosam och skildrar människoödena djupare än United 93.
Ray - filmen om Ray Charles

Ju mer jag skriver desto fler filmer kommer jag på så nu ska jag sluta. Det blir istället fler filminlägg framöver. Jag tänker bl a skriva om komedier och om svulstiga USA-patriotiska filmer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har ni inga bilder på ert biorum, min man ska göra ett biorum när vi flyttar och säger att väggarna MÅSTE vara svarta medan jag tycker att nån snygg mörkgrå färg kan fungera lika bra. Vore roligt att se bilder hur ni har det i ert biorum så kanske man kan få lite idéer och visa mannen också.

kram
annah

Anonym sa...

jag vill oxå ha biorum!!!!!!! *avis*

tack för alla filmtips!!!