måndag, december 11, 2006

Malena Moral tar ton!

Jag är så uppriktigt och äkta utled och trött på rådande skönhetsideal. Och alla listor på snyggaste, sexigaste, bästa etc. Nu idag såg jag en lista i Aftonbladet på de bästa nakenscenerna i filmvärlden. Ursäkta men har inte Aftonbladet och Expressen annat att skriva om? De har ju blivit värsta skvallerblaskorna, fast det är ett annat ämne som jag inte ska gå in på nu.

Åter till skönhetsidealen. Dagligen blir vi matade med den snyggaste och den sexigaste och den jag-vet-inte-vad. (Och visst, skruvade skönhetsideal finns till viss del inom den manliga delen av befolkningen också men inte alls på samma sätt som för oss kvinnor.) Bilder kablas ut på vackra, smala, sexiga kvinnor. Det pojkar, män, karlar ibland glömmer bort/missar (?) är att dessa bilder är retuscherade och tjejerna i fråga är iordninggjorda av proffs i flera timmar. Hur ska vi, gemene kvinna hemma i soffan i mysbrallor och med en finne på hakan någonsin kunna mäta oss med rådande ideal??? Och hur ska unga flickor idag förstå och verkligen känna att det är insidan som räknas??? Man kan ju nästa börja undra om insidan är så vidare viktigt längre. Tänk vad schysst det vore om män någon gång sa ifrån...
Tack och lov för kvinnor som Kate Winslet som tar ställning mot dessa ideal! Hon är min nya idol. Smart tjej som till råga på allt är snygg (inte tvärtom)! Go Kate!
Kate Winslet rasar mot smaltrenden

Alla ev pojkvänner, äkta och oäkta män, som läser här, nu ser du till att göra något för din kvinna och visa henne uppskattning. Hon är fin som hon är!

*muttrar*

Inga kommentarer: