torsdag, februari 09, 2006

Njae så kul ska vi inte ha...

...Att jag ska posera här hemma ensam och allena och fixa ett kort på mig och nya håret :-) Ni får vackert vänta tills jag figurerar på ett spontant kort. Men jag är nöjd och nu börjar det, dvs håret, vänja sig vid att vara kortare=faller bättre än de första dagarna.

Idag har jag haft självstudiedag pga den av 5-poängs-kurs i kognitiv beteendeterapi jag går. Vi skriver examinationsuppgiften nu och jag skriver om skolvägran. Ett intressant och för mig högaktuellt ämne. Vi har och har haft flera fall av skolvägran på jobbet. Elever som, oftast, är mycket svåra att jobba med. Det kognitiva förhållningssättet tror jag kan var en bra metod. Inte bara för elever som skolvägrar utan för de flesta faktiskt. Det är en konkret och strukturerad metod, det handlar om att lära sig nya, andra sätt att tänka och hantera känslor, tankar och kroppsliga reaktioner. Det gäller "bara" att hitta formerna som är gångbara inom skolans värld. Jag har så smått börjat jobba en del utifrån ett kognitivt förhållningssätt med en tjej som har ett ganska avancerat självskadebeteende och hon gör stora framsteg! Teorierna och metoderna är i och för sig något som jag alltid jobbat utifrån fast på ett mer omedvetet sätt. Nu blir det tydligare och lättare att gå vidare och utveckla mitt arbete. Usch vad jag låter pretentiös nu...

Över till något enklare... Joakim jobbar bara till kl 20 ikväll och när han kommer hem så ska vi åka och helghandla. Dan och Bettan kommer på middag på lördagkväll. Fläskfilégryta och sannolikt något spel. Definitivt massor av gott vin. Närmare bestämt Vina Maipo. Äntligen helg igen!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

VI VILL SE MALENAS FRILLA!

Anonym sa...

Ja frillabild, frillabild!! ;-)