söndag, november 26, 2006

Advent, jul, pynt, gran, bak, godis, klappar

Underbara tid som nu nalkas! Jag älskar allt med julen, maten, ljusen och dofterna. I veckan ska jag gå ner i källaren och hämta upp lådorna (!) med pynt och sortera och faktiskt slänga en del gammalt. Så får jag ju anledning att ge mig ut och köpa lite nytt... Jag kommer ta fram adventsljusstakarna, byta gardiner och pynta nu i veckan. Jag gör allt tidigt och njuter av det innan man tröttnat. Efter jul är jag å andra sidan snabb på att plocka ner allt och välkomna det nya året med lite nytt i inredningsväg. Jag ska köpa nya gardiner till köket tänkte jag. Och då följer ju såklart nya krukor och annat smått och gott...
Förra året hade vi inte gran pga att Fluffan var så liten. Som om hon kommer hänga mindre i den i år??! Hon kommer sannolikt tycka att den och pyntet är jättekul men det får gå ändå. Granen och vardagsrummet i övrigt ska pyntas i vitt och silver. Köket blir klassiskt rött och sovrummet blir inte mer än en stjärna i fönstret. Likaså i lilla rummet, vårt tredje sovrum.
Jag har än så länge planerat att baka saffransbiscotti, mjuk pepparkaka, lussekatter och en pepparkakspaj. Snickersgodis naturligtvis och något med mandelmassa som jag inte riktigt bestämt än. Julmusik laddas ner och spelas för fullt. Åh härliga advent (advent kommer av latinets adventus och betyder ankomst, från wikipedia.org)!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur gör man en pepparkakspaj?????????? *viftar med ögonfransarna och tigger recept*

Anonym sa...

å va mysigt att pynta och dona och greja inför julen. det ska jag göra så fort vi blir friska här i huset!
förresten, vill du ha receptet på världens godaste romkulor med mandelmassa i??
kram anna